Mitt jobb

Som jag många gånger har berättat så jobbar jag ju på ett ungdomshem. Mellan 16-20 är mina små grabbar som jag tar hand om. Det är en väldigt speciell värld att jobba inom, slutenvården kan vara rätt krävande. Inte kul att tvinga andra människor till saker. Men så är läget.

Mina grabbar kan ha gjort rätt grymma saker, och då vet vi säkert bara några få % av allt som hänt dem. De är hårda grymma grabbar som innerst inne är rätt små och snälla. De vill väldigt sällan visa den lilla, snälla sidan. Men ibland så lyser det igenom. Att jobba med dessa grabbar kan vara rätt krävande, väldigt sällan får man höra snälla ord, oftast är det ”stick, dra åt helvete… ” Men man vet oftast vad det beror på, typ att ag tidigt på morgonen knackar på deras dörr och säger: ” God moorgoooon… dags att stiiiga uuuupp… ” Kan nog förstå dem just i det läget. Dock har grabbarna deras egna sätt att säga snälla, vänliga ord till oss personal. Jag har faktiskt fått höra meningar som

”Jag skulle slåss för dig på stan.”

”Om jag jobbade som vakt på en krog, så skulle jag nog släppa in dig.”

Det är just dessa kommentarer som gör att man orkar jobba vidare, efter en sådan kommentar kan jag gärna ta emot 10 st. ”fan för dig” och liknande saker… Gillar verkligen mitt jobb!!

/A

One response to “Mitt jobb

  1. Det låter slitsamt! Men tur att ni finns som vill jobba med att hjälpa dessa ungdomar. Intressant att få veta lite om hur det är att jobba med sånt.

Kommentera

