Sommaren är här

Nu hsr vi alltså ställt om klockan till sommartid och nu börjar det faktiskt kännas som vår här i Uppsala. Det blåser rätt mycket men det är definitivt vår i luft. Skönt. Men appropå att vi ställe rom klockan måste jag berätta en episod som hände mig för ett på år sedan:

Jag bodde i Nottingham, England ett par månader under våren -05. Var där för att göra mina fältstudier, typ praktik. I England infaller en ”bankholliday” (röd dag) under måndagen efter man ställt om klockan, något vi fick vet direkt vi kom dit. Att vi skulle vara lediga alltså, inte vad det berodde på… Vi var alltså lediga fredag, lördag, söndag och måndag. Tror att vi var ute under lördagkvällen, men orkade oss inte ut även söndagen. Inte för fest iaf. Vi gick till en pub  och drack kaffe istället. När vi var på väg hem såg iv en klocka som var angav fel tid, den var en timme tidig. Vi skrattade åt detta och gick hem. Gick iväg till videobutiken för lämna tillbaka en film, men de hade stängt. En timme för tidigt. Något irriterade gick vi under måndagen tillbaka till butiken och berättade varför vi inte lämnat in den i tid. De hade ju stängt för tidigt!! Resten av dagen fortlöpte utan problem och det blev tisdag. Jag stiger upp i vanlig ordning och åker till jobbet. Väl där möter alla mina jobbar kompisar mig med ett stooooort skratt. Jag fattar inget och ser säkert tokdum ut. Efter några sekunders tittande på klockan så slår det mig: Vi har glömt ställa om klockan!! I TVÅ DYGN har vi alltså missat detta och levt på vintertid. Inte konstigt att klockan på torget var fel, alltså rätt, samt att videobutiken stängt… märkligt att man kan missa det i TVÅ DYGN! Hihi… Det var den historian!

En låt som får mig att tänka på mamma: 

Här, i den stilla gryningen
Kan jag känna, allting andas, igen
Dom tunga molnen,
drev iväg med vindarna
Inga tårar, ifrån himlen,
blir till regn
Vi, hör orden i en sång, som
finns kvar här i våra hjärtan
Nu, i lugnet efter storm

En ängel flög förbi
Mot himmelen så fri
Men hon lämnade sitt leende,
på vår jord
Som en sol som värmer oss
Och som himmels stjärnebloss
Så vi kan betrakta livets skeende,
med en tro
Kärleken är

Och när natten sänker sig
är vi trygga i varandras andetag
En vind, som smyger sig hit in,
bär en doft utav vilda rosor

En ängel flög förbi
Mot himmelen så fri
Men hon lämnade sitt leende,
på vår jord
Som en sol som värmer oss
Och som himmels stjärnebloss
Så vi kan betrakta livets skeende,
med en tro
Kärleken är

Kommentera

