Avsked

Oj oj, har upptäckt att jag inte alls gillar att lämna ställen, att ta avsked. Inte bara när det gäller människor utan även när det gäller platsen, städer och lägenheter. Blir lätt sentimental och tänker ”detta kan vara sista gången jag går här…” eller liknande. Men ändå flytta jag runt som en galning, har inte haft ett stabilt hem på många år.

Flyr jag från något, eller flyr jag mot något?

Senast jag bodde på ett ställe och trodde att jag skulle bo där ett bra tag var i min andra lägenhet i Skellefteå under 2001-2003… Sedan dess har jag inte bott på samma ställe längre än 5 månader. Förutom lägenheten i Uppsala där jag bodde från okt-maj. Alltså hela 8 månader! Hade gärna flyttat redan i januari, men hade inte riktigt kraft till det.

Jag har totalt flyttat 12 gånger sedan november 2000, räkna då själva ut hur ofta jag flyttat.

Galet är det enda jag kan säga… Dessutom har jag varit bostadslös 1 månad en gång och 3 veckor en gång.

Ibland undrar jag om jag inte riktigt kan rota mig, alltid känna att jag måste iväg någonstans, till något annat. Varför har jag inte ro att landa, för att sedan stanna där. Istället stressar jag alltid iväg till något annat som jag tror ska vara mycket bättre. Blir det alltid bättre? När jag lämnade Skellefteå förra gången, flydde jag verkligen från något som jag inte vill leva i längre. En stad där allt tog slut. Den gången var det inte alls jobbigt att flytta, då var endast mitt fokus att komma bort. Inte att komma till något speciellt. Nu är jag i ett helt annat läge, nu trivs jag mycket bra här i Uppsala, jag har inget här jag egentligen vill bort ifrån. Men jag har något jag vill till istället.

Hur som helst så vill jag inte flytta just nu. Mår bra här just nu. Men detta är ändå inte hemma!

/A

Kommentera

