Vila

Mitt i mitt mycket förvirrade liv känns det som att jag har hittat mitt livstema. En tanke, teori eller vad man nu ska kalla det. Jag har upptäckt vinsterna med att vila. Vila i den känsla man befinner sig i.

Alldeles för många gånger jag har sprungit igenom upplevelser (bra och dåliga) med föreställningen om att förändring är på gång. Något annat väntar någon annanstans. Sällan stannar jag upp och njuter av livet. Nästan aldrig tänker jag på vad som hänt, vad som gjort att jag är just här. Sällan vilar jag i känslan av att livet inte alltid är perfekt, utan ibland är det upp och ner. Bara för att det dalar ibland betyder det ju inte att jag måste göra allt för att komma upp. Ibland kanske livet av sig själv för mig uppåt.

Att vila i den situation jag befinner mig i ger mig en möjlighet till att stanna upp, känna efter och hämta kraft. Kraft att stanna kvar i situationen, kraft att ta mig vidare, kraft att njuta. Under de senaste 10 månaderna har jag på ett brutalt sätt lärt mig detta. Jag hade inte varit där jag är idag om jag inte lärt mig det. Sorgeprocesser går inte hoppa över, man kan möjligtvis skjuta dem ett tag, men sen kommer den iaf. Och när den då kommer behöver man all kraft. Men trots en massa kraftansamling räcker den sällan hela vägen. Det är då denna vila behövs.

Pratade med en vän härom dagen. Hon funderade just kring detta. Vad ska man göra med allt? Vart ska man ta vägen? Hon beskrev det som att hon sitter på ett tåg och inte vet vart det är på väg. Varför inte då bara njuta av resan och åka med. Tillslut lär ju slutdestinationen infinna sig, då får man ju veta vart man är. Eller så upptäcker man det längs vägen och kliver av där det passar. Det viktigaste är ju ändå att man njuter av tillfället att sitta på ett tåg. Glida med en stund. Titta på den snygga killen mittemot, fnissa åt fjortisarnas tjatter, le åt tanten till höger. Bara njuta.

Det är detta jag nu försöker göra. Ibland är det lättare, ibland svårare! Idag är känslan jag vilar i Förvirring. Jag försöker tänka på vilken tur jag har som har möjlighet att inte veta vart jag vill bo m.m. Detta innebär ju att jag har ett val.

Till er alla som ibland tänker ALLDELES för mycket.
/A

Kommentera

