Vågat

Till alla er som undrar om man ska skratta eller gråta

Nu har jag till slut vågat göra det jag funderat på så länge, men aldrig riktigt vågat med… Jag har googlat det. Fått veta ”sanningen”. Blev inte så mycket klokare, men nu har jag börjat utforska i alla fall. Jag har googlat ärftligheten hos cancer. Av det jag kunde utläsa så kan man ha en förhöjd risk att utveckla cancer om man har 2-3 stycken nära anhöriga som avlidit i cancer. Jag har ju mamma och morfar. Vet inte riktigt vad jag ska göra av denna information. Ska processa den i huvudet ett tag till, sedan kanske undersöka det ytterligare.

/A

3 responses to “Vågat

  1. Jag tror inte att man ska oroa sig, jag har en nära vän där det handlar om 4 nära släktingar och cancer och det har inte alltid gått så bra, men det har i 2 av fallen gått bra… Jag tror inte man ska fundera för mycket, utan leva dag för dag & njuta av livet, stor kram till dig

  2. Hej! Vad gäller ärftlighet så är det framförallt förstagångssläktingar man ska intressera sig för; föräldrar, barn och syskon. Om två eller fler av dessa har haft samma cancersjukdom (förutsatt att det är uteslutet att den är spontan, som de flesta cancersjukdomar är) samt att de fick diagnosen tidigt i livet, finns det en förhöjd risk för dig att få samma cancersjukdom. För att göra en släktutredning brukar man kräva att personen i fråga ska ha två förstagångssläktingar som insjuknat före 40 års ålder, eller en före 30 års ålder. Det finns inget samband mellan olika cancersjukdomar (utom i vissa enstaka fall som te x bröst- och äggstockscancer), t ex finns ingen ökad risk för dig om din mamma och din morfar hade olika cancersjukdomar. Vad man kan göra är att ta reda på din förstagångssläkting, din mamma, hade en cancersjukdom där ärftlighet finns med i bilden (ärftlighet brukar vara en av flera faktorer tillsammns med t ex livsstil). Om det är så har du en liten förhöjd risk, men om det gällde en cancersjukdom som var rent ärftlig hade du fått information från den läkare som var din mammas. I dessa fall brukar man operera preventivt, men om hon inte var jätteung och om du inte har många fler i släkten med samma cancersjukdom så är det ingen rent ärftlig cancersjukdom. Till sist vill jag också säga att de flesta cancerformer är spontana (drabbar vem som helst), även om det forskas mycket om gener. I framtiden räknar man med att cancer kommer att vara ännu mer vanligt men också att behandlingen ska ha revolutionerats och långt fler än 52 % ska kunna bli botade/leva med sin cancer. Numera kan de också genom nya metoder upptäcka många cancersjukdomar tidigt, och det här kommer också att fortsätta förbättras. Förlåt mig för mitt uppsatslånga inlägg, men jag vet en del om det här själv. Min mamma dog för några veckor sedan och jag har innan dess haft många samtal med läkare på den avndelning där hon låg. Eftersom jag oroade mig själv ställde jag massa frågor till läkarna och fick den här informationen. Om man ändå är orolig kan man gå på regelbundna kontroller utan att behöva känna sig som en hypokondriker. Jag tror jag har skrivit ett inlägg på din blogg någon gång tidigare. Det är tröstande att läsa om någon som varit med om exakt samma sak. Om jag inte redan skrivit det så vill jag säga nu att jag tycker du är fantastisk som kämpar på. Livet fortsätter ju vare sig man vill eller inte, jag vet, men det känns inte alltid så. Hoppas att du blev något klokare av informationen ang ärftlighet. Du behöver inte oroa dig, det är jobbigt nog som det är. Många kramar från anonym bloggläsare

  3. Hej vackra Röda =)

    Tänkte bara skriva att jag tycker det är kul att du är hemma nu. Sen så tycker jag att vi borde ses PRONTO!! Boka in en fika ?
    Kram

Kommentera

