Tänkare…

Har stundtals fått frågan om jag är en tänkare, om jag funderar mycket?

Kan nog inte påstå att jag är en tänkare. Snarare vill jag påstå att jag är en skapare. Hela mitt sinne uppstår i relation till andra, jag skapas i den sociala situation jag befinner mig i. Visst kan jag sitta och fundera på livet och dess mening (kanske lite mer ofta det senaste året) men sällan kan jag strukturera dessa tankar. Mina tankar blir något först när jag får yttra dem, när jag får bolla dem och verbalisera dem.

Vem jag är. På frågan:  Vem är du? kan jag sällan svara. Vet knappt. Måste få skapas i den relation jag just för tillfälle befinner mig i. Jag måste skapa mig själv. Med hjälp av mitt vassaste vapen (talet vill jag nog påstå, även om jag kan allt om batonger och OC-spray) skapar jag mig själv, min situation och mitt öde. Mina tankar blir till ord, orden blir till meningar och plötsligt har jag definierat mig, mig själv. Genom att verbalisera mig och mina tankar skapas jag. Ord, mitt leverbröd.

Jag talar, därför finns jag.

/A

Kommentera

